Select Page

Materialer

Her har jeg samlet relevant materialer, spil og links ifm. en workshop på Højer Design Efterskole d. 26/6:

10 Tips til Spil i Undervisningen

  1. Spil er en del af vores kultur – helt legitimt, hverken værre eller bedre end andre medier.
  2. Spil kan være motiverende – men det afhænger af spillet & konteksten
  3. Alle spil kan bruges – kig ikke kun på “læringsspil”
  4. Spil peger på andre måder at lære på – fx i sociale fællesskaber.
  5. Spil er problemløsning – når vi spiller lærer vi det, der er nødvendigt for at løse problemerne.
  6. Spil i undervisningen er ikke én ting – tænk fx i “med spil”, “om spil” & “som spil”
  7. Kig efter sammenhæng mellem jeres læringsmål & det man gør i/med spillet
  8. Vær nysgerrig! Prøv at overskride jeres egne forestillinger om hvad spil er & kan være.
  9. Spørg eleverne!
  10. Dyrk jeres “PLN” – brug fx Spil i Skolen

Links

Spil i undervisningen – Højer Design Efterskole” – link til præsentation.

Computerspil og Læring” – blogindlæg fra en af de mest erfarne forskere på området, Thorkild Hanghøj, AAU.

Computerspil – som multimodal tekst og som handlingsrum” – en anden rigtig god artikel af Thorkild Hanghøj.

Det Digitale Paradoks” – en lille artikel jeg har skrevet til Dansklærerforeningens blad “DANSK” (s. 37-39).

Det norske “Senter for IKT i utdanningen” har et væld af materialer til spil i undervisningen.

Games for Change” – fokuserer på spil, der på forskellige måder kan bidrage til forståelse for samfundsmæssige forhold.

Skolen i spil” har omfattende erfaring med spil i undervisningen, og deler løbende viden og idéer.

Sæt skolen i spil” – konference som afslutning på et spændende forskningsprojekt.

Vi snakkede også lidt om leg, så her er to blogindlæg jeg har skrevet om leg i skolen:

Mere leg i skolen!”

Det Legende Menneske som Dannelsesideal