Om Play Consulting

Firmaet drives af Mathias Poulsen, der især er optaget af spil, leg, kultur, læring.

Hvad kan vi med it, som vi ikke kan uden? Hvad sker der med relationen mellem elever og lærere? Hvordan udvikler skolen sig i forhold til det omgivende samfund?

Lige fra starten har det ikke bare været et spørgsmål om at få flere spil eller digitale medier ind i undervisningen. Det har derimod især handlet om at udfordre det traditionelle syn på undervisning og læring. Spil er for mig et interessant billede på, hvordan man kan lære på andre måder end traditionel undervisning. Spil er jo (ofte social) problemløsning i en meningsfuld sammenhæng med relevant feedback, hvor der er rum for autonomi og en følelse af mestringskompetence. Det er ikke altid det, der kendetegner elevernes oplevelse af skolen.

Undervejs er jeg desuden stødt på mange spændende diskussioner og projekter, der fx ser på spil som kultur & den måde vi taler om spil i samfundet. Den slags blander jeg mig jævnligt i, og jeg holder øje med, hvordan jeg kan bidrage til bedre anvendelse af spil & leg i organisationer og virksomheder.

I det hele taget vil jeg nødig låse mig fast i én bestemt kategori. Det er netop en væsentlig pointe, at vi har brug for at bevæge og udfordre os selv, og at der altid findes relevant viden og dygtige mennesker andre steder end der, hvor vi typisk leder.

…og “serendipitet” er i øvrigt et af mine yndlingsord.

Hvorfor Play Consulting?

Da jeg startede som selvstændig i 2008 var det med afsæt i mit speciale på Medievidenskab, hvor jeg havde undersøgt hvilke potentialer, der er forbundet med at anvende computerspil (“Global Conflicts: Palestine”) i undervisningen. Det var på mange måder en øjenåbnende oplevelse, der overbeviste mig om, at jeg måtte forsøge at skabe større opmærksomhed på et hidtil relativt overset område.

Formålet var at fungere som brobygger eller facilitator mellem forskere, spiludviklere, beslutningstagere og undervisere med henblik på at styrke kendskabet til, hvordan computerspil kan styrke undervisning og læring.

Det  stod ret tidligt klart, at jeg måtte brede mit perspektiv ud, og både arbejde med alle former for spil, samt være opmærksom på de mere generelle problemstillinger relateret til it & digitale medier i skolen.

Udvalgte projekter

Jeg har, alene & sammen med gode samarbejdspartnere, været med til at starte en række forskellige projekter:

CounterPlay

CounterPlay er en festival for spil og leg, som jeg afholder for første gang d. 3. & 4. april 2014. Det er mit hidtil mest ambitiøse forsøg på at bringe forskellige folk sammen i en fælles udforskning af spil & leg.

EdCamp Danmark

EdCamp Danmark er en såkaldt “unconference”, som jeg har været med til at starte op i Danmark, og som vi afholder næste gang i Aarhus d. 5. april 2014. Det handler om det “personlige læringsnetværk” (PLN) og om dynamisk videndeling.

#skolechat

Jeg har (sammen med Trine) startet #skolechat op som et “diskussionsforum” på Twitter, hvor der hele tiden er gang i spændende, dynamiske & transparente samtaler.

Spil i Skolen

“Spil i skolen” er en blog, hvor jeg løbende forsøger at få dygtige lærere til at dele deres konkrete erfaringer med at bruge spil i undervisningen.

Spil i Skolen - på Facebook

En gruppe på Facebook, hvor en voksende flok dygtige folk diskuterer alle aspekter af “spil i skolen”.

Skal vi starte noget sammen?

Jeg elsker at lege, eksperimentere og afprøve nye metoder & strategier. Skal vi søsætte noget nyt sammen?

Jeg elsker Twitter!

Det tog mig flere forsøg og en meget lang tilvænningsperiode, men i dag er Twitter mit vigtigste redskab, og jeg bruger det i alt hvad jeg foretager mig. Det har forandret min måde at tænke og arbejde på, især pga. de dynamiske, transparente og grænseoverskridende samtaler med fantastiske mennesker.

Mine seneste blogindlæg

Jeg skriver løbende om mine idéer og erfaringer her på bloggen: